ROOSTER EN INFO

UPDATE COVID-19 & YOGALES
De lessen zijn weer gestart! Na vele maanden worden de lessen op live op locatie verzorgd en op gepaste afstand van elkaar. Daarbij blijven de richtlijnen vanuit het RIVM gelden.

Heb je interesse in het volgen van een les? Of heb je een vraag? Stuur dan gerust een mail naar info@yogasat.nl.

LESOPBOUW KUNDALINI YOGA
In een les komen de volgende onderdelen aanbod: Asana’s (lichaamshoudingen), Pranayama’s (ademhalingsoefeningen),
Mudra’s (gebaar van de armen en/ of de handen), Meditaties en Ontspanning.

Ook wordt er gebruik gemaakt van mantra's. Een veelgebruikte mantra is de Adi-mantra "Ong Namo Guru Dev Namo", waarmee elke les wordt gestart. Op die manier stem je je af op het Oneindig Scheppend Bewustzijn en Wijsheid, die in jou en het Universum aanwezig is.

Voor het afsluiten van een les wordt de mantra "Sat Nam" gebruikt. “Sat” betekent waarheid en “Nam” betekent identiteit.

LESOPBOUW YIN YOGA (verwacht in 2020)
De les wordt gestart in stilte. Naast stilte wordt er gebruik gemaakt van stem en muziek. In een les zullen er verschillende asana's (houdingen) voorbij komen, die voor een langere tijd worden ingenomen. Deze Yin Yoga asana’s hebben als doel om in een specifiek gedeelte van het lichaam weerstand op te zoeken en tegelijkertijd de rest van het lichaam te ontspannen.

'Namasté' wordt gebruikt voor het afsluiten van een les. Het woord 'Namasté' komt uit het Sanskriet en is een Hindoeïstische groet voor respect. Een betekenis van 'Namasté' is als volgt: "ik buig naar de godheid in jou" of "de ziel in mij, groet de ziel in jou".

Om af te sluiten met Namasté wordt er een mudra gebruikt: de handpalmen leg je tegen elkaar aan ter hoogte van het hart, de vingers wijzen naar boven en de duimen duw je licht tegen het borstbeen aan. Daarbij maak je een buiging met het hoofd als blijk van respect, liefde en vriendschap. 

TIPS
- Eet niet vlak voor de les (bij voorkeur een uur of twee uur voor de les eten)
- Draag comfortabele kleding
- Meld eventuele blessures voorafgaand aan de les
- Houd eigen grenzen in de gaten (aanpassing van een houding is te allen tijde mogelijk)
- Neem iets mee om over de yogamat te leggen (handdoek) of je eigen yogamat
- Respecteer je lichaam, emoties, gevoelens en daarin je eigen proces
- Tijdens de menstruele cyclus is het raadzaam om de intensiteit van buikoefeningen te verlagen en geen achterover buigingen te doen
- Water drinken voor, tijdens en/ of na de les wordt aangeraden om reinigende processen te ondersteunen